לא. הם לא.
אז לא נעים לומר,
המוות הזה דווקא משמח אותנו. ועדיין,
בתי הספר למקצועות האינטרנט, עושים את ההון של החיים מזה. גורו`ז של שיווק באינטרנט עאלק, כותבים ים של עצות על זה. מדי יום אני הודפת פניות, שרוצות רק את זה. אני מדברת על כתיבה למילות מפתח, והתעשייה המפלצתית, הלא מוצדקת, המניפולטיבית שלהן. מילות מפתח, כך כולם יודעים, הן בסך הכל צירוף של מילים. רק מילים. לא תמיד בסדר הגיוני, לעיתים בווריאציות שונות (פרות או פירות?) ותמיד – קובעות סדרי עולם. אבל מה אנשים פשוטים כמוני, שלא למדו קידום אתרים, עושים?
מאחר ואנחנו נתונים בעולם של שטיפת מוח בכל הנוגע למילות מפתח, נהגתי בעוונותיי כמו כולם, לכתוב את התוכן בהתאם לחוקים הנוקשים של כתיבה לקידום. הכותרת הראשית, כותרות הביניים, כל הפסקאות, הקריאה לפעולה בסוף הטקסט – כל אלו נאנסו קשות, הוצאו מהקשרם והפכו לטקסטים פשוט נוראיים. והכל הודות להוראות ההפעלה של המוח האנושי – הלא הם חוקי הSEO.
אבל מילות מפתח הן עולם שהולך ונעלם. וזה לא אני הקטנה אומרת. גוגל אומרת את זה כבר שנים, ואפילו עושה צעדים משמעותיים בשביל לנסות לשכנע אותנו, בני התמותה, לחזור לחשוב כמו בני תמותה ולא כמו רובוטים. ואם נחשוב על זה, מהן בעצם מילות מפתח? האם "כריות פרחים בעבודת יד" – צירוף מילות מפתח הגיוני לחלוטין עבור מישהו, כלשהו בעולם, שמעצב כריות פרחוניות בעבודת יד – הוא משהו שאנשים באמת מחפשים ברשת? כמה אנשים יושבים מול המסך, מסתכלים חליפות על הספה בסלון, מייחלים לקישוט מעניין כלשהוא – ובאמת כותבים "כריות פרחים בעבודת יד"? האם לא יותר הגיוני, שאותו אחד המבקש לחבק לו כרית פרחונית, ימצא אותה דרך פוסט מעניין בבלוג של עיצוב? פלטפורמות של מעצבים מגניבים? רשתות חברתיות ויזואליות? האם אנחנו באמת חושבים שהאלגוריתם הבלתי נתפס במורכבותו של גוגל, באמת יפרגן לאתרים שכתובים לפי הקודים הללו? ולגבי "לכתוב את זה" – האם אנשים מדברים במילות מפתח? האם לאחרונה גלגלתם דיבור בסגנון "אני זקוק לחברה לבניית אתרים. מכיר אולי חברה לבניית אתרים טובה, שמתחה בבניית אתרים לעסק או לבניית אתרים של תדמית, שתדע לזהות מה אני רוצה בבניית אתרים, ולבנות עבורי אתר יעיל?" לא יותר הגיוני שזה יהיה משהו כמו "אחי, איזה אתר סוף יש לך. מאיפה?" כי אנשים! לא רובוטים – אנשים! לא מדברים ככה. ואם הם לא מדברים ככה – הם לא קוראים ככה. אז רגע אחד של הבהרה, לכל אלו שרוצים לחנך (או לחנוק) אותי – מילות מפתח, אם כבר, חשובות ל-5 מטרות בלבד וממילא, במקומות שהגולשים לא רואים באופן ישיר – מאחורי הקלעים של הדפים.
אני מדברת על: 1. הכותרת של הדף 2. התיאור של הדף (Meta description) 3. הגדרת מילות המפתח בדף 4. התמונות 5. הURL וזהו. זהו. אין צורך לכתוב אותן בסדר מובנה. אין צורך להשקות אותם במינון של 30% בדף. אין צורך לספור מילים, להטמיע קישורים ולאנוס את הדף שוב, ושוב, ושוב. לזה קוראים – כתיבה.
כתיבה פשוטה, מלאה, אנושית ואישית, ישירה, כנה ואינטליגנטית. נקייה. כתיבה כמו שמדברים.
כתיבה. פשוט. טובה. כל כך טובה, ש"מילות המפתח" נכנסו לה בין הפסקאות, ככה, בטעות. על הדרך. כתיבה שמכוונת לאנשים וגורמת להם לחייך, לצחוק, להבין טוב יותר, לקבל השראה, למתוח את הגבולות, לקבל מידע מועיל, לנוח לשנייה מתלאות היום. כתיבה שתגרום להם לרצות לשמוע עוד מכם, לשתף אחרים בכם ולאהוב אתכם.
וזה, אף כתיבה למילות מפתח לא יכולה להשיג. (הי ציניקנים תרגיעו, הביטוי "מילות מפתח" אינו חלק מרשימת מילות המפתח שלי. בסדר?)
|