סיפור אמתי. כשהייתי בת 16 החלטתי מה אהיה כשאהיה גדולה. אני אהיה רופאה. ומאלפת סוסים.
מה יש? אם ד"ר קווין רופאה במערב הראתה לכולם מה זה, למה, אני לא יכולה?
הייתי נחושה.
נרשמתי למד"א. במשך שנה התמודדתי עם דברים שילדים לא צריכים לראות. רכשתי את כל ספרי הטיפול בסוסים שהוצעו לילדי הניינטיז במרכז המסחרי הישן ברעננה. ביררתי את כל הדרכים להירשם לפקולטות המובילות לרפואה כאן, ובכל העולם.
והמשכתי לחלום.
ועם זה נשארתי. עם חלום. לקח לי יותר זמן משחשבתי, ויותר משאבים משתכננתי. התחלתי במסע חיים שנקרא " הגיע הזמן להיות פרקטית, בייבי".
האם אני חושבת שהחלום היה מופרך? כן. האם אני חושבת שניתן היה להגשים אותו? גם כן.
גם אם היום אני עוסקת בניהול תוכן שיווקי, ומרוצה לגמרי מהמסלול של חיי, לעיתים, כשאני יושבת בחושך לבד, אני לא יכולה שלא לתהות – מה היה יכול להיות איתי?
כמוני, כמה לא מנחם, לעוד מיליוני אנשים יש מיליארדי חלומות ומטרות חיים, שאינן מצליחות להתממש. זה קורה, משום שכולנו עושים את אותן טעויות. 3 הטעויות הנפוצות בהגדרת מטרות וכיצד להימנע מהן
1. הגדרת מטרות מרובות
בני אדם הינם יצורים שאפתנים, המבקשים להתקדם מנקודה אחת, לנקודה גבוהה יותר.
זה יפה מאד לכשעצמו, אבל כאשר מתחילים להגדיר מטרות (מטרות חיים או מטרות עסקיות), מפתה מאד לרשום רשימת מכולת של כל הדברים שאתם רוצים להשיג בחיים (עוד תנועה לאתר, פחות 5 קילו, בית יותר גדול, להכפיל את הרווח – אתם מבינים את התמונה).
מאחר והזמן, המקום והמשאבים שלכם מוגבלים, כאשר מגדירים מטרות רבות קשה מאד להקצות לכל אחת מהן, את תשומת הלב המגיעה לה.
מכאן, הדרך קצרה לבלבול, תסכול, נטישת כל המהלך וחזרה לביצועים ותוצאות בינוניות. 2. הגדרת מטרות לא מציאותיות
אם נחזור לדוגמא שלי, אז לא. זה בהחלט בלתי אפשרי גם ללמוד לבגרויות, גם ללמוד לפסיכומטרי, גם לאלף סוסים וגם להישאר שפויה.
הבעיה עם המטרות שלי לא הייתה חוסר הבגרות שבהן (איך לדעתכם אנשים גדולים מגיעים להישגים גדולים מבלי לחלום באופן ילדותי?), אלא העובדה שהן לא היה מציאותיות. לפחות לתקופת הזמן הנידונה. 3. הגדרת מטרות ללא לוחות זמנים
קרה לכם שקבעתם לעצמכם יעד (נגיד, לרזות, להשיג עוד לקוחות, לרוץ במרוץ הקרוב) ולא הצלחתם לעמוד בו? קרה לי מיליון פעמים.
למה זה קורה? כי אנחנו רוצים לבלוע את העולם, רק שבדרך, שכחנו לסמן גבולות.
הערכה שגויה (או חוסר הערכה) של זמנים לביצוע מטלה או להשגת מטרה, גורמת לחוסר עמידה ביעד, וזה מביא לייאוש טוטאלי.
אוקי, מה עושים לגבי זה?
הגדרת מטרה כמו "להיות רופאה", או כמו "לעשות יותר תוכן", זה נחמד. אבל זה לא מספיק. בכדי להגיע ליעד ולממש את המטרה, יש להגדיר מטרות לפי שיטת SMART. מהי שיטת SMART להגדרת מטרות?
מטרת SMART היא מטרה מוגדרת המאפשרת (בלא יותר מ-3 שורות קצרות) להבין את הנושא, את לוח הזמנים ואת התוצאות.
SMART הינן ראשי תיבות: Specific, Measurable, Attainable, Relevant, Time-bound.
הנה הן:
Specific
כאשר מגדירים מטרות עסקיות, יש להתמקד בכל אחת מהן באלמנט אחד, ספציפי, בודד ויחיד, בו רוצים לטפל. למשל, קילוגרמים (כשהמטרה היא ירידה במשקל), או מספר לידים (כשהמטרה היא הגדלת הפניות לאתר).
Measurable
מטרה שאינה מדידה, היא מטרה שאינה עתידה להתממש. על מנת להתקדם לקראת היעד, יש להגדיר את המספר הרצוי שיעזור להתקדם, בכל אחת מאבני הדרך. למשל, 5 קילומטר בשלב א` (במקרה של אימונים לריצת מרתון), או 20% (במקרה של גידול רצוי במספר הלידים). Attainable
כל כמה שקשה (ראה בעיה בהגדרת מטרות מספר 2), כאשר מגדירים מטרות יש לוודא כי המטרה היא אכן ברת השגה, וכי אינה מנותקת מהמציאות.
למשל, בניית בית תוך 6 חודשים (במקרה שרק קנית את השטח) או הגדלת תעבורה באתר ב-20% (כאשר רק התחלת לכתוב את הבלוג).
Relevant
גם כאן, כמו בכל דבר בחיים, ההקשר הוא חזות הכול.
הגדרת מטרות שאינן משקפות את המטרות שלכם בחיים, או את מטרות הארגון, לא יקדמו אתכם לשום מקום.
כאשר מגדירים מטרות יש לוודא כי הן רלוונטיות לנושא, שהן שייכות לעולם התוכן ושיש להן יכולת לדחוף קדימה. לדוגמא, החלפת כל המלתחה (לפני הגעה למשקל היעד) או הקצאת 50% מתקציב השיווק ביצירת תוכן שיווקי באתר (כאשר רוצים מכירות מידיות).
קל להגדיר מטרות רלוונטיות, כאשר עוקבים אחר התבנית הבאה: אני הולכת לעשות ____________כדי שאוכל להגיע ל _________. Time-bound
כאשר מגדירים מטרות ללא לוחות זמנים, קל מאד להתפזר.
עיגון המטרה בלו"ז קשוח, ריאלי וידוע לכל הנוגעים בדבר, לא רק שגורם להתקדמות צעד אחר צעד, אלא גם להשגת המהלך כולו. לדוגמא, העלאת 1 קילומטר בכל שבוע עד להגעה ל-21 (במקרה של אימונים לחצי מרתון) או המרה של 15% לידים ללקוחות בטווח של 3 חודשים. רוצים דוגמא למטרת SMART אמתית מהחיים?
הנה אחת שאפשר לחלום עליה:
עד לסוף הרבעון הקרוב, אגדיל את התנועה לבלוג שלי ב6% על ידי העלאת קצב פרסום הפוסטים בו מ-2 פוסטים ל-4 בכל שבוע. הלוואי!
למה כל כך חשוב להגדיר מטרות SMART?
בעיקר, משום שזה יגרום לכם להרגיש יותר טוב. יותר שקולים, מתוכננים ובעלי שליטה במציאות.
בנוסף, אם לא נגדיר מטרות SMART, לא נצליח להגיע לתוצאות איכותיות באמת, לא כשנצא למהלך תוכן ולא כשנרצה להגדיר אסטרטגית תוכן.
ורק בגלל שביקשתם, מצרפת את הכלי המגניב הבא, של מי אם לא מאשר Hubspot האלופים,